Rafah-overgangen mellom Egypt og Gaza har vært stengt på ubestemt tid siden den israelske hæren tok kontroll over overgangen 7. mai, en stengning som har etterlatt tusenvis av palestinere i limbo. Siden begynnelsen av Israels krig mot Gaza i oktober og den påfølgende stengningen av alle andre overganger, har Rafah-overgangen til Egypt vært den eneste passasjen for sivile som flykter fra konflikten.
Et egyptisk selskap med eksklusiv kontroll over utganger og overføringer via terminalen har tatt minst 5 000 dollar per voksen og 2 500 dollar per barn for å krysse til den egyptiske siden. I april avslørte Middle East Eye at Hala Consulting and Tourism Services, et firma eid av Sinai-stammelederen og forretningsmagnaten Ibrahim al-Organi, tjente minst 2 millioner dollar per dag fra palestinere.
Nå har de som skulle reise i mai etter å ha betalt tusenvis av dollar på forhånd ingen klar måte å få tilbake pengene på. Og de vet ikke om de noen gang vil forlate Gaza via Egypt, da Kairo har nektet å samarbeide med Israel om å operere overgangen.
Samer, 29, betalte Hala 20 000 dollar før Israel stengte Rafah-overgangen. Han ønsket å forlate Gaza sammen med sin nye kone og sine eldre og syke foreldre. For å skaffe pengene måtte han låne fra venner og familie, og selge bilen og alle sine elektroniske varer.
“Jeg kan ikke tro at så snart jeg fikk pengene og skulle reise tre dager etter invasjonen, er jeg fortsatt her,” sa han til Middle East Eye. “Jeg føler meg som en rotte i en boks som løper rundt og prøver å finne en utgang, og så snart jeg ser et hull i boksen, er det noen som lukker det.”
Folk er usikre på når de kanskje får pengene tilbake, eller hvordan de kan nå ut til Hala for hjelp. Hala har ennå ikke gitt en klar kommunikasjonskanal eller tidslinje for å løse disse problemene, og svarer ikke på e-poster eller meldinger på sosiale medier.
Selskapet har ikke gitt ut noen offisiell uttalelse eller kommentar for å forklare de tusenvis av palestinske kundene hva de trenger å gjøre for enten å få tilbakebetaling eller beholde navnene sine registrert. En ansatt fra Hala fortalte Middle East Eye på betingelse av anonymitet: “Vi er overveldet av samtaler og klager. Selskapet prøver å finne en løsning, men vi har ingen konkrete svar for øyeblikket.”
Halas offisielle Facebook-side er full av meldinger fra palestinere som spør hvordan de kan få tilbakebetaling, og spør hva som vil skje hvis grensene forblir stengt. Andre ba noen som klarte å få et svar fra Hala om å dele informasjonen, da alle deres forsøk på å kontakte kontoret hadde mislyktes.
Tusenvis av palestinere antas å være i samme situasjon. De daglige listene publisert av Hala i april viste at mellom 300-400 palestinere forlot Rafah-overgangen daglig. Søkerne registrerer seg og betaler for disse listene flere uker i forveien.
Vanskelige valg
Sahar, 36, har en nær slektning i Egypt som registrerte henne for reise med Halas kontor i Kairo. Sahar skulle forlate Gaza samme dag som Israel invaderte overgangen.
Da søsteren hennes dro til Hala-kontoret, ble hun fortalt at de kunne utstede en tilbakebetaling, men hun måtte vente en stund for å motta den. Men når – og hvis – Rafah-overgangen gjenåpnes, må Sahar gjennom registreringsprosessen på nytt, og selskapet ville ikke garantere henne utgang da.
“Jeg bestemte meg for ikke å få en tilbakebetaling. Jeg vil bare vite at hvis overgangen noen gang åpner igjen, har jeg en vei ut. Jeg hadde allerede tatt farvel kvelden før invasjonen,” sa hun til Middle East Eye. “Vi bør ikke betale penger for å reise i utgangspunktet. Nå, selv når vi klarer å skaffe pengene, kan vi ikke dra.”
Yosef, 39, betalte 13 000 dollar til Hala før den israelske operasjonen, for å reise med sin kone og to barn. Yosefs kone solgte alle sine gullsmykker for å betale reisekostnadene. Hun hadde alltid tenkt at hun skulle selge gullet for å bruke som en forskuddsbetaling på et hus i Gaza by.
“Jeg er splittet mellom to vanskelige valg. Enten be om en tilbakebetaling, som tar lang tid å få, men det betyr at hvis grensen åpner igjen mister vi ‘turen’ vår og vi må på venteliste igjen,” fortalte Yosef til Middle East Eye.