Av: Vidar Kleppe, bystyrerepresentant for Kleppelista i Kristiansand
Myndighetene trodde at med etanol i blyfri 95 (E-10), ville man oppnå en klima-gevinst. De som forsker på dette er nå enige om at den gevinsten er lik null! Altså — en gedigen tabbe, som til nå, dessverre, og helt unødvendig — har medført flere branner i sjeldne veteranbiler og båter.
Fakta: Etanol gjør at eksempelvis bensinslanger sprekker og pakninger ryker. De som setter sine veteranbiler i vinteropplag senere i år — vil derfor få uvante problemer til neste vår. Fakta er at: Etanolen i E-10 bensinen vil bli årsak til mange branner og motorhavari. Og bare så det er sagt: Dette gjelder også for bensin i båtmotorer.
Kleppelista mener derfor bestemt at denne farlige bensinblandingen fra myndighetenes side må stoppes — og snarest reverseres. Oljeselskapene må derfor, etter Kleppelista sin klare mening — omgående stanse tilsettingen av de 10% etanol. Nå må vi alle gi klar beskjed til våre folkevalgte på stortinget, om at denne store tabben må reverseres til null.
I dag er det dessverre få bensinstasjoner som selger 98 oktan bensin (E-5), som trygt kan brukes på disse historiske veterankjøretøyene som pynter opp og kjører på norske veier; “stort sett” i deler av året.
Så lenge ekspertenes ord sier at E-10 bensin IKKE gir den ønskede effekten for klimaet — så må denne farlige blandingen avvikles omgående, og uten opphold. Dette ved at vanlig blyfri 95 UTEN etanol igjen må distribueres til samtlige pumpe-stasjoner i Norge — for her står eksempelvis faktisk store kulturskatter som viktig bil og båterhistorie på spill — for Norge, og alle de 10-tusenvis av mennesker som mekker og kjører veteranbiler og båter i Norge.