Krav om spesifisering
Illustrasjonsbilde. En søt hund.

Krav om spesifisering

Kjenner norske myndigheter egentlig sine egne lover godt nok?

Av: Siv Hjort Eri

Hvorfor  kan det være nødvendig å vente månedsvis på å få svar på et helt konkret spørsmål? Er det mulig at dette kan gå på rettssikkerheten løs?

Jeg har sendt mailen under her til ulike instanser og departementer, men har fremdeles ikke fått svar på om de regningene politiet sender ut i forbindelse med hundesaker, hvor hunden er tatt fra eier og plassert på hemmelig kennel, er innenfor det loven sier om spesifisering.

14/8-2023 sendte jeg mail til forbrukerrådet.  De svarte «Vi kan ikke vurdere om hvorvidt dette faller inn under lovverket når det gjelder krav til spesifisering da det faller utenfor vårt veiledningsområde». De skrev videre at politiet har informasjonsplikt for videre klagemuligheter. Hvis man har spørsmål til fakturaen eller er uenig i kravet, kan man be om at de bistår med veiledning om hvilke klagemuligheter man har.

16/8-2023 sendte jeg mail til riksadvokaten. De svarte at spørsmål knyttet til forvaltningsvedtak etter hundeloven faller utenfor riksadvokatens ansvars- og myndighetsområde. Derfor kunne de ikke gi noen veiledning i saken.  De foreslo at jeg henvendte meg til politiet eller Politidirektoratet .

17/8-2023 sendte jeg mail til justisdepartementet . De svarte: «Henvendelsen forstås å gjelde informasjon om bilag i hundesaker, og oversendelse derfor til Politidirektoratet for videre oppfølging». 

24/8-2023 sendte jeg den samme mailen til sivilombudet.  De skriver at «Det ligger imidlertid utenfor ombudets oppgave å svare på generelle rettslige spørsmål. Henvendelsen din gir derfor ikke grunn til behandling her.» Derfor avslutter de saken fra deres side.

12. mars 2024 manglet det bare noe få dager på at jeg har ventet i 7 måneder på svar i fra Politidirektoratet. Etter flere mailer så viste det seg at de muligens ikke hadde oversendt min mail til Politidirektoratet, likevel. Jeg måtte tilslutt ringe justisdepartementet og snakke med noen på arkivet, og forlange å få et svar, da de sluttet å svare på mailene mine. Da ble det bekreftet at mailen min ikke ble videresendt i august. Den ble dermed sendt i slutten av mars, og jeg må vente i minst 6 nye måneder.

Forbrukerrådet svarte meg jo at politiet har informasjonsplikt og skal bistå med veiledning. Hundeeieren som fikk regningen på 30000,- kr, kontaktet politiet mange ganger. Så begynte advokaten også å etterspørre spesifisering. Etter lang tid, og etter at hunden var avlivet, fikk de mange sider med tall. Etter så lang tid er det nesten umulig å sjekke om det er riktig.

Selv om vi har fått nye hundelov, har ikke politiet endret praksis. I en annen sak, hvor hunden fremdeles lever, må eier betale 22800,- kr for en måned. Eier har fått vite at det koster 350,- kr døgnet på kennel. Da er det igjen kr 410,- hver dag, som eier ikke vet hva det går til.  Fremdeles får eierne beskjed om at hvis det ikke betales innen fristen, så avlives hunden.

Ting tar tid. 

I begynnelsen av september kan jeg igjen begynne å vente på svar i fra Politidirektoratet,

Loading

Siste fra Blog

Denne websiden bruker informasjonskapsler til funksjonalitet. Ved å gå videre aksepterer du bruken av disse.