Franske “moderate” imamer gir tips for å slå ulydige koner i undercover-intervjuer, fremmer islamsk styre og til og med å kutte hendene av tyver.
Mange forsvarere av islams voksende tilstedeværelse i Vesten sier at moderat islam må fremmes, mens “radikal” islam må bekjempes. En fransk journalist har imidlertid skrevet en bok, “I hjertet av fransk islam: Tre år med infiltrasjon i 70 moskeer,” om sin opplevelse av å utgi seg for å være en muslimsk konvertitt i tre år og de ulike erfaringene han hadde med “moderate” imamer. Hans bok viser at selv med disse imamene, som ikke opererte i noen av de såkalte radikale moskeene, blir “de mest brutale forskriftene i Koranen formidlet bokstavelig, men ofte med et smil.”
Hva betyr dette i praksis? For journalisten Etienne Delarcher sier han at disse imamene er klare på at “teokrati forblir det ideelle regimet.” Hans bok har blitt utgitt under et pseudonym av frykt for represalier, men han har også tatt opp samtalene som bevis for sine påstander.
Les mer: [Video] Fangetransport angrepet i Frankrike, flere fengselsbetjenter drept
Synspunktene til disse imamene har også praktiske implikasjoner for hvordan samfunnet teoretisk sett en dag kan operere i Frankrike.
“Jeg spurte 15 religiøse ledere om hendene til tyver skulle kuttes av. Fjorten svarte bekreftende. Noen er ikke entusiastiske, til og med ukomfortable, men til slutt går de inn for å anvende guddommelig lov,” skriver Delarcher.
Delarcher besøkte 70 forskjellige moskeer over en periode på tre år.
“Bevisst rettet jeg meg ikke mot moskeer identifisert som radikaliseringssentre,” sier han.
Kvinner og islam
I den første delen av boken fokuserer Delarcher på kvinners rolle og islam i det franske samfunnet, med journalisten som sier at imamene deltar i en “uhindret festival av patriarkat.”
For eksempel ga en såkalt moderat imam ham “ekteskapsråd” i en innspilt samtale. Imamen sa at hvis kona hans er ulydig og vedvarende unnlater å følge ektemannens “råd,” “så må du slå henne … men ikke i ansiktet, fordi du risikerer å brekke nesen hennes eller skade et øye, og du vil bli tvunget til å betale,” forklarte han.
Les mer: Mareritt på feire i Paris: Kvinne gruppevoldtatt av 5 afrikanere
Delarcher har utgitt en rekke av opptakene sine, med emnet anonymisert, på sin X-profil. For eksempel, i en video med en religiøs autoritet i Grand Mosque of Villeurbanne, forklarer han at en kone ikke har rett til å nekte sex for sin mann.
“Mannen har behov i sengen. Det er greit. Som kvinne skal du ikke si nei. Hvis det ikke er noen grunn i dag, du menstruerer ikke, du har ingenting i det hele tatt, da kan du ikke si nei. Nei, det handler om obligatorisk lydighet. Hvorfor? Fordi det er basert på kvinnens plikter og krav,” sier imamen.
I en annen video viser han en samling av imamer som forsvarer vold i hjemmet i moskeer. I en klipp sier imamen:
“Hun kan ikke si at hun ikke følger sin mann. Hvis hun ikke vil, så har han lov til å ‘anklage,’ med andre ord å slå dem, for å skremme dem. Det er ikke for å skade dem. Du kan slå dem for å skremme dem, men du kan ikke ødelegge ting eller gjøre noe som skader dem for mye, det er mer som en trussel i den forstand at dere ikke snakker sammen lenger, men hvis det vedvarer, vedvarer konflikten, så… tar du ut Siwak, eller den lille pinnen, det er denne lille pinnen. Så det er en gest av en trussel.”
Imamen refererer til Siwak, som på arabisk refereres til som en tynn, fleksibel kvist tygget på for tannhygiene, som også kan brukes til å slå en kvinne.
Islam og Frankrike
Journalisten sa at det som er slående er forskjellen mellom den ofte hyggelige, smilende og vennlige oppførselen til religiøse autoriteter i moskeene og budskapet de leverer i privat sammenheng.
“Det er aldri hatprat, bortsett fra kanskje mot homofili. Det er radikalisme uttalt vennlig,” skriver han.
Les mer: Har Tyskland og Frankrike omsider fått nok av utakknemlig innvandring?
Disse mer kontroversielle uttalelsene kommer merkbart i private samtaler og blir ikke åpent forkynt under prekener.
“Offentlig diskurs er mye mer kontrollert fordi det alltid er trusselen om utvisning,” sa han. Det kan for eksempel være konsekvenser for “anti-republikanske” uttalelser fra imamer, inkludert overvåking fra sikkerhetstjenester.
Når det gjelder budskap, er det ikke så stor forskjell mellom de radikale islamistene og de “moderate” når de blir snakket til i private samtaler, ifølge journalisten.
“Vi snakker mye om salafisme og islamister, men kjernen i problemet er at islam er en ureformert religion. Det har ikke vært noen oppdatering (…) Det muslimske brorskap, som er i sikte, har faktisk ikke en mer radikal diskurs enn det som er gjeldende i såkalte moderate moskeer,” skriver han i sin bok.
Kritikk av massemigrasjon og sekularisme
Kritikere av masseinnvandring til Frankrike har ofte pekt på kriminalitet og uorden brakt av mange av de nyankomne, særlig fra muslimske land. Imidlertid sier noen at den større trusselen er hvilken rolle islam kan spille i å forme Frankrikes sekulære tro.
Les mer: Afrikanere og arabere i Frankrike mobiliserer mot “fascistene”
“Ingen av mine samtalepartnere forsvarte sekularisme… de håper på adventen av et teokratisk system. Når en av imamene intervjuet fordømmer Den islamske staten foran ‘konvertitten,’ anbefaler han umiddelbart en ‘bok fra middelalderen som glorifiserer jihad og døden som en martyr,'” skrev Delarcher.
Delarcher avviser islamofobi
Delarcher avviser at han har en ideologisk bias eller at det er noen form for islamofobi bak hans arbeid, og sier at han prøvde å levere sine funn på en mest mulig objektiv og direkte måte. Han sier også at han prøver å unngå sensasjonalisme i sin bok, og i stedet leverer bevis.
Les mer: Ukrainsk jente (15) kidnappet og voldtatt av utvist tunisier i Frankrike
Han sa at islam får en svært overfladisk behandling av journalister i Frankrike, med Delarcher tidligere arbeidet som kringkastingsjournalist for en fransk TV-nettverk. For eksempel vil journalister fokusere på burkini i uforholdsmessig lang tid, men gir ingen systematisk innsikt i islam, i stedet fokusere på hva enn sensasjonelle elementer de kan finne for å produsere en nyhetsrapport.
Fransk journalistikk tilbyr en “svært overfladisk behandling av islam i media, særlig audiovisuelt. Det håndteres av redaktører og ikke av feltjournalister. For eksempel brukte vi uker på burkini, selv om det er et anekdotisk, latterlig fenomen.”
Noen moskeer har allerede reagert på boken, med en som ligger i Villeurbanne som uttaler: “Rådet for moskeer i Rhône (CMR) bestrider høytidelig at de autoriserte imamene i moskeen kunne ha kommet med de uttalelsene som tilskrives en av dem,” rapporterer Saphir nyhetsside, som følger nyheter fra det muslimske samfunnet; imidlertid sa filosofen Faker Korchane, som er ekspert på islam i Frankrike, at han ikke tviler på sannheten i uttalelsene i boken, som ofte ble støttet av lydopptak.
Les mer: De som advarte mot multikulturalismen hadde rett
Etterforskningen kan reise spørsmål om rollen til moderat islam over hele Europa. For eksempel åpnes muslimske barnehager over hele Tyskland, mange til og med sponset av organisasjoner kjent for ekstreme synspunkter. Mens disse initiativene blir feiret på grunn av “mangfold og inkludering,” kan mange av disse institusjonene i sluttenden fremme et budskap som er i sterk motsetning til mainstream oppfatning i liberale land som Tyskland, Frankrike og andre vestlige land når det gjelder kvinners rettigheter og rettighetene til homofile og lesbiske.