En sabotasjeaksjon utført av den 24 år gamle Palestina-aktivisten Ole Bertheus Sørensen har satt søkelys på sikkerheten ved norske militæranlegg.
Sørensen brøt seg inn på Kongsberg Gruppens anlegg på Rygge flystasjon tidligere i år, og hevder å ha ødelagt flere deler til F-35-kampflymotorer. Kongsberg Gruppen har derimot nektet for at noen kritiske flydeler ble ødelagt, til tross for et erstatningskrav fra motorprodusenten Pratt & Whitney. Dette melder NRK.
Ønsket å sabotere F-35-motorer
Ifølge Sørensen var hans mål å sabotere F-35-motorer som brukes av flere nasjoner, inkludert Israel, i pågående konflikter. Han brøt seg inn i Kongsberg Gruppens sikrede anlegg, tok seg gjennom to gjerder og knuste flere flydeler med en hakke. Sørensen sier til NRK: «Eg knuste så mange flydelar som eg klarte,» og legger til at han ønsket å hindre bruken av F-35 i krigen på Gazastripen.
Kongsberg Gruppen har imidlertid tilbakevist påstanden om at flydeler ble ødelagt. Kommunikasjonsdirektør Ronny Lie uttalte i april: «Vedkommende har ikke ødelagt eller skadet F-35 deler,» og understreket at deres sikkerhetsrutiner fungerte. Likevel har NRK fått tilgang til dokumentasjon som viser at Pratt & Whitney har sendt et erstatningskrav på nesten 850 000 kroner for ødelagte flydeler, som skal ha blitt brukt i F-135-motorene til F-35-flyene.
Motstridende forklaringer
Sørensens forsvarer, advokat Sunniva Yde Aksnes, mener at Kongsberg Gruppens påstand er «direkte misvisende» og peker på at Sørensen har erkjent å ha ødelagt flere deler til F-135-motorene. «Kongsberg Gruppen sine svar til NRK om at Sørensen ikke øydela eller skadet F-35-delar framstår derfor direkte misvisande, noko som er lite tillitvekkande,» sier Aksnes til NRK.
Samtidig står Sørensen fast ved sin politiske motivasjon og har uttrykt at han ikke angrer på sine handlinger, til tross for at han risikerer fengsel og et betydelig økonomisk erstatningskrav. Han kommenterer erstatningskravet fra Pratt & Whitney med: «Det er jo hyklersk,» ettersom Kongsberg Gruppen fortsatt hevder at ingen flydeler ble ødelagt.
Betydning for sikkerheten ved norske militæranlegg
Sabotasjen har utløst bekymring for sikkerheten ved norske militæranlegg. Selv om Kongsberg Gruppen har understreket at de operative vedlikeholdsrutinene for F-35 ikke ble kritisk påvirket, reiser hendelsen spørsmål om hvordan lignende aksjoner kan svekke norsk forsvarsevne. «Hendelsen er alvorlig fordi hærverket kunne potensielt ha svekket norsk beredskap i en situasjon hvor freden er truet i Europa,» uttalte Ronny Lie.
Saken viser de mulige konsekvensene av sabotasje som retter seg mot militær infrastruktur, og setter både aktivistens handlinger og selskapets sikkerhetsrutiner i søkelyset. Sørensen, som satt 17 dager i varetekt, ser nå frem til rettssaken som er forventet å komme opp senere i høst.
Forhindret ansatte å gå på jobb
Sabotasjen mot Kongsberg Gruppens anlegg på Rygge flystasjon er en av flere aksjoner mot norske våpenprodusenter i år. 3. oktober ble, som Uten Filter har omtalt tidligere en protestaksjon gjennomført utenfor Nammos hovedkontor på Raufoss, hvor flere aktivister fra Palestinakomiteen, inkludert Ole Bertheus Sørensen, Turid Thomassen, Aksel Hagen og Sofia Rana, lenket seg fast.
Les mer: Vil på Stortinget – er aktiv i venstreekstrem gruppe
Aktivistene protesterte mot det de mener er Nammos medvirkning til krigføringen i Gaza gjennom våpenproduksjon. Turid Thomassen anklaget Nammo for å bidra til et folkemord i Gaza, mens Aksel Hagen uttrykte tilfredshet med aksjonen, som han mente skapte debatt og bevissthet. Sofia Rana, bystyrerepresentant for Rødt, kritiserte Norges våpeneksport, som hun hevder indirekte støtter Israel.
Protesten førte til at ansatte hos Nammo fysisk ble hindret i å komme seg på jobb. Nammo avviste anklagene om våpensalg til Israel og kalte påstandene feilinformasjon. Thorstein Korsvold, talsperson for Nammo, benektet at selskapet har eksportert våpen til Israel de siste ti årene.