a tombstone with text on it

Blodet flyter i USAs medier

Massive nedbemanninger i MSM (Main stream media) er ventet i tiden som kommer. CNN har varslet oppsigelse av flere hundre ansatte.

Massive nedbemanninger i MSM (hovedstrømsmedier) er ventet i tiden som kommer. CNN har varslet oppsigelse av flere hundre ansatte. CNN har vært forsøkt solgt tidligere, men det har ikke vært kjøpere. Selskapet går med underskudd og ingen ser foreløpig muligheter å snu selskapet.
De varsler at kjente nyhetsankere vil måtte gå i en ny kraftig runde med nedbemanninger. Forrige runde mistet 100 medarbeider jobben.

Comcast er nå ute og leter etter kjøpere til sine kabelkanaler (MSNBC, CNBC, BRVO, E!, SuFy, USA Network og Oxygen(True Crime)
Comcast taper store penger på sine WOKE kanaler og nå er det ikke flere rike onkler som spytter inn penger. Reklamepengene har også tørket opp sammen med seerflukten. Folk har ikke lenger tiltro til media.
Det er enda et bevis på at ordtaket “Go Woke, Go Broke” gjelder fremdeles.

For oss som har fulgt med er dette ingen overraskelse. Omstruktureringen er langt på overtid og det stilles spørsmål om det er mulig å redde flere av kanalene.

Flere ansatte i Washington post leverte sin oppsigelse tidligere i høst. Dette skjedde i protest mot avisens avgjørelse om å ikke støtte Kamala Harris i valgkampen. Ledelsen har nok lenge sett skriften på veggen og valgte derfor å ikke velge siden i den betente valgkampen. Om dette hjelper på lesertallene er ukjent. Washington Post har også opplevd kraftig fall i abonnenter. Los Angeles Times redaktør valgte å gå på dagen da eier ikke tillot at hun gikk ut offentlig og støttet Kamala Harris. (https://www.cjr.org/business_of_news/los-angeles-times-editorials-editor-resigns-after-owner-blocks-presidential-endorsement.php)

Vi ser samme type maktkamper innblandet med fallende lesertall og store økonomiske underskudd i Amerikanske hovedstrømsmedier. Når CNN ikke klarer interessere mer en 1.5 millioner seere i beste sendetid midt i valgkampen, da vet man at de ikke har inntekter å forsvare flere tusen ansatte.

Samtidig ser vi at konservative medier og podcaster trekker flere titalls millioner seere. Selv mellomstore kanaler trekker flere seere en CNN klarer i beste sendetid. Kongene i seer kampen er uten tvil Joe Rogan og Tucker Carlson. Elon Musk er kongen av sosiale medier med sine 204 millioner følgere. Disse tre alene når flere mennesker en alle de store mediene samlet.

I Norge har vi ikke sett samme utvikling enda. En av hovedårsakene er Medie støtten fra staten og dermed er ikke avisene like avhengig av å skrive artikler som leserne liker. De behøver heller ikke forholde seg til hva som skjer rundt omkring i Europa og resten av verden på samme måte som Amerikansk presse. Men de må også tilpasse seg virkeligheten når mediene de referer fra ikke lenger klare holde oppe trykket. Vi kan jo håpe på at norsk presse begynner å rapportere uten bias og gir rom for andre synspunkter. Men det ser ikke lovende ut.

Loading

Siste fra Blog