Dette minner om platebransjens krampaktige tro på sitt eget produkt, samtidig som resten av verden helt åpenbart gikk i en annen retning enn vinyl og CD.
EFJ legger skylden på Elon Musk sin uttalelse om at “de gamle mediene er døde”, og at han hevdet “at de fleste gamle mediene lyver ubarmhjertig for offentligheten”.
Vi får se om dette er et klassisk “Hold my beer” prosjekt som går fryktelig galt for etablert europeisk presse. Det er jo ikke sikkert at leserne kommer til å savne dem.
🚨 BREAKING: The European Federation of Journalists representing 300,000+ journalists have just announced they are leaving X and will no longer be posting.
— TRUMP ARMY (@TRUMP_ARMY_) November 28, 2024
What's your response? pic.twitter.com/peVYhufwha
Politisk partiskhet og sensur
Det finnes en rekke eksempler på politisk partiskhet i journalistikken. For eksempel en studie som viser at medier i uforholdsmessig stor grad dekker saker som er i tråd med deres politiske ståsted, og dermed effektivt sensurerer motstridende synspunkter. «Den selektive rapporteringen av politiske hendelser, særlig i valgperioder, tyder på et bevisst forsøk på å påvirke den offentlige opinionen», heter det i rapporten, som er et ekko av funn fra forskning om medias skjevhet. [Washington Times]
Bedriftenes innflytelse på nyhetsinnholdet
Bedriftenes innflytelse har blitt identifisert som en annen viktig bidragsyter til det vi kan kalle «korrupt journalistikk». Et eksempel på dette er legemiddelindustriens rolle i utformingen av nyhetsbildet. Undersøkelser har avdekket e-poster der sponsorer var direkte involvert i redaksjonelle beslutninger, noe som førte til undertrykkelse av historier som kunne ha negativ innvirkning på deres forretningsinteresser.
Dette er i tråd med trender som er identifisert av Ethical Journalism Network, som har satt søkelyset på den giftige blandingen av politisk og forretningsmessig press som forvrenger etikken i nyhetsredaksjonene.[Ethical Journalism Network]
Regjeringspåvirket rapportering
Det kanskje mest alarmerende er dokumentasjonen av myndighetenes kontroll over nyhetsbildet. Vi har sett mange tilfeller der nyhetssaker ble påvirket eller direkte utformet av statlige organer, en praksis som minner om statlig propaganda. Et eksempel er tidligere funn fra Freedom House, som har konstatert at regjeringer verden over i økende grad bruker mediene til å kontrollere informasjon og undertrykke dissidenter.[Freedom House]
Journalister som varslere
Situasjonen for journalister som motsetter seg denne korrupsjonen er heller ikke bra. Ta f.eks. Peter Obornes avgang fra Daily Telegraph på grunn av undertrykkelsen av historiene om HSBC-banken, noe som fremheves som en sjelden form for varsling innenfor journalistikken. Slike saker eksemplifiserer de etiske dilemmaene journalister står overfor når deres arbeid påvirkes av eksterne krefter.[Open Democracy]
Allmennhetens tillit i tilbakegang
Kulminasjonen av denne praksisen har ført til en betydelig svekkelse av publikums tillit til mediene. Nyere undersøkelser viser at tilliten til tradisjonelle nyhetskilder er sterkt svekket, og mange vender seg til sosiale medier eller uavhengige plattformer for det de oppfatter som mer ærlig rapportering. Denne trenden ble også lagt merke til i diskusjoner på X, der brukerne uttrykte skepsis til mainstream-medienes narrativer.
Majority of social media influencers don't verify information before sharing it, study finds https://t.co/MR28cyQykC
— CTV News (@CTVNews) November 27, 2024
Krav om reformer
– Åpenhetstiltak: Krav om at nyhetsorganisasjoner må avsløre sine finansieringskilder og eventuelle interessekonflikter, i likhet med det som har blitt foreslått i studier om mediefrihet.
– Juridisk beskyttelse: Ta til orde for et sterkere juridisk rammeverk for å beskytte journalistisk integritet og forhindre utilbørlig påvirkning, slik flere talsmenn for mediereform har diskutert. [GMF]
– Utdanningsinnsats: Forbedre utdanningen i mediekunnskap for å hjelpe publikum til å skille mellom nyheter og propaganda, en anbefaling som er gjentatt av utdanningsorganer som UNESCO .[Council of Europe]
Veien videre er kanskje en kollektiv forpliktelse til å opprettholde nyhetsmedienes integritet, slik at ikke begrepet «journalistikk» blir synonymt med «propaganda» i offentlighetens øyne.
JUST IN: 320,000 members European Federation of Journalists leaving X!
— ℙ𝕣𝕠𝕗. ⓣo𝖒𝖒y 𝔾𝕖𝕜𝕜⭕️ (@Thomash83191) November 28, 2024
It must be “extremely dangerous to our democracy” here! 😈
See you tomorrow, same place….✌🏽pic.twitter.com/ngOVmN56Pu https://t.co/1yKpF2UkjO
Her er hva EFJ sier om seg selv, og deres uttalelse følger under:
European Federation of Journalists | Den største organisasjonen for #journalister i #Europa | Kjemper for anstendige arbeidsvilkår og ytringsfrihet
Den europeiske journalistføderasjonen (EFJ) har besluttet at de ikke lenger vil publisere innhold på Elon Musks sosiale medieplattform, X, fra 20. januar 2025, når Donald J. Trump offisielt blir USAs 47. president.
I likhet med mange europeiske medier (The Guardian, Dagens Nyheter, La Vanguardia, Ouest-France, Sud-Ouest, etc.) og journalistorganisasjoner, som det tyske journalistforbundet (DJV), mener EFJ at det ikke lenger er etisk forsvarlig å delta i et sosialt nettverk som eieren har omgjort til en desinformasjons- og propagandamaskin.
I kjølvannet av det amerikanske valget påpekte EFJ trusselen mot demokratiet og ytringsfriheten som følger av samarbeidet mellom presidenten i verdens mektigste land, Donald J. Trump, og verdens rikeste mann, Elon Musk, som også er eier av det sosiale nettverket X, og som er utpekt til å lede et nytt «Department of Government Efficiency» (Doge) når Donald J. Trump tiltrer som president 20. januar 2025.
Like etter valget av Trump sa Elon Musk, som har vært aktiv i amerikansk politikk som en høylytt og økonomisk støttespiller for Donald J. Trump, at de gamle mediene er døde, og hevdet at «de fleste gamle mediene lyver ubarmhjertig for offentligheten».
«Vi kan ikke fortsette å delta i å mate det sosiale nettverket til en mann som proklamerer medienes og dermed journalistenes død», sa EFJ-president Maja Sever. «Det sosiale mediet X har blitt den foretrukne kanalen for konspirasjonsteorier, rasisme, høyreekstreme ideer og kvinnefiendtlig retorikk. X er en plattform som ikke lenger tjener allmennhetens interesser i det hele tatt, men de ideologiske og økonomiske særinteressene til eieren og hans politiske allierte.»
«Den redaksjonelle utviklingen av X, etter at det ble kjøpt opp av Elon Musk, er rett og slett i strid med våre humanistiske verdier, vår forpliktelse til pressefrihet og mediepluralisme, og vår kamp mot alle former for hat og diskriminering. Beslutningen om å suspendere vår @EFJEUROPE-konto virket åpenbar for oss, og vi inviterer våre medlemsorganisasjoner og alle organisasjoner som forsvarer ytringsfriheten til å migrere til andre plattformer», legger EFJs generalsekretær Ricardo Gutiérrez til.
EFJ sin nettside