Sør-Afrika har lenge vært preget av problemer, og det nesten på alle tenkelige områder.
En internasjonal standardisert undersøkelse som ble gjennomført i 2023, avslørte at sørafrikanske skoleelever på 5. trinn ble rangert sist av 59 land i matematikk og naturfag.
Dette er en meget svak prestasjon, tatt i betraktning at femteklassingene konkurrerte på fjerdeklassenivå. Sør-Afrika var ett av tre land som sendte elever på 5. trinn for å delta i studien. Resultatene fra TIMSS-undersøkelsen (Trends in International Maths and Science Study) for 2023 ble offentliggjort onsdag 4. desember 2024.
Studien tester 10-åringer – rundt 4. trinn – og 14-åringer – rundt 8. trinn – i matematikk og naturfag hvert fjerde år.
Dette er en omfattende undersøkelse hvor til sammen 12.016 skoler og 359.098 elever ble testet på 4. trinn, mens 8.786 skoler og 297.262 elever deltok i testene på 8. trinn.
Testene er standardiserte slik at det er mulig å sammenligne resultatene fra elevene i ulike land på et god måte.
De sørafrikanske 5. klassingene oppnådde 362 poeng i matematikk på fjerde trinn og 308 poeng i naturfag, noe som ga en sisteplass i begge fagene.
Landet sendte også 9. klassinger til å delta i undersøkelsene på 8. trinn. Til tross for en liten forbedring i forhold til forrige undersøkelse, havnet sørafrikanske elever på 39. plass av 44 deltakerland. Disse elevene oppnådde en poengsum på 397 i matematikkvurderingen på åttende trinn. Sør-Afrikas elever på 9. trinn gjorde det dårligere i naturfag, med en poengsum på 362 og en 42. plass av 44.
Resultatene viser at elever fra land som Singapore, Kinesisk Taipei, Korea, Japan og Hongkong utmerket seg i matematikk og naturfag både på 4. og 8. trinn. De andre landene som sendte elever fra 5. trinn til vurderingen på 4. trinn, var Tyrkia og Norge, som begge scoret betydelig høyere enn Sør-Afrika.
En slik undersøkelse gir objektive holdepunkter for hvor land reelt står med tanke på kunnskapstilstanden i befolkningen.
Bortsett fra Sør-Afrika var det bare Norge som sendte elever på 9. trinn til å delta i vurderingene på 8. trinn.
Men til sammenligning så begynner norske elever vanligvis på ungdomsskolen når de er 13 år gamle, og begynner i 8. klasse. Det betyr at de fleste elevene har fylt eller er i ferd med å fylle 14 år når de begynner i 9. klasse.
«Norge vurderte elevene i femte og niende skoleår, slik at elevene skulle kunne sammenlignes med elever på samme alder i Danmark, Finland og Sverige», heter det i rapporten.
Sør-Afrikas valg av at eldre elever skulle delta i vurderingene har muligens en sammenheng med elevenes mangelfulle språkkunnskaper. I de første årene på grunnskolen, så undervises elevene i Sør-Afrika nemlig på sitt eget morsmål.
Men når elevene begynner på mellomtrinnet, så undervises de enten på engelsk eller afrikaans. Typisk i Sør-Afrika er at selv om undervisningen på skolen er på engelsk, så snakker de sitt eget morsmål hjemme.
Det vil bli vanskelig for et land å fungere godt hvis skoleelevene i landet ikke behersker elementære ting som matematikk, naturvitenskap og språk på et skikkelig vis.
«Regnbuenasjonen» har slitt med omfattende problemer etter slutten på apartheid i 1994. Selv NRKs artikler om landet kan leses som en innrømmelse at forholdene, alt fra det politiske systemet til enkle ting som elektrisitetsforsyningen, ikke akkurat er velfungerende i landet.