De små prisforskjellene har vekket mistanke om et potensielt prissamarbeid. Tross nylige bøter for ulovlig prissamarbeid, ser det ut til at kjedene fortsatt kan operere med en viss grad av samarbeid som holder prisene jevnt høye på tvers av butikkene.
Ifølge flere kilder har det vært observert situasjoner hvor alle tre kjedene har justert prisene oppover samtidig, noe som har fått mange til å stille spørsmål om hvorvidt det egentlig er konkurranse i markedet. Bent Sofus Tranøy, professor i statsvitenskap ved Høgskolen i Innlandet og Høyskolen Kristiania, uttaler at det at alle kjedene justerer prisene oppover samtidig, kan indikere et ønske om å holde prisene like, noe som er det Konkurransetilsynet har fryktet.
I august 2024 ble Norgesgruppen (Kiwi), Rema 1000, og Coop ilagt milliardbøter for ulovlig prissamarbeid. Det ble også forbudt å systematisk skanne varer i konkurrentens butikker, en praksis som hadde blitt brukt til å holde prisene like. Likevel, ifølge nettaviser og kilder på X, ser det ut til at det fortsatt er en tendens til at prisene hos disse kjedene er for like til at det kan forklares med ren markedskonkurranse.
Det norske daglivaremarkedet er en vits. Korrupt prissamarbeid. På Nettavisens pristest skiller 5kr på 108 matvarer!
— Núñez' right peg (@jabbidabbadoo) February 9, 2025
91 av 108 varer har helt lik pris hos alle tre kjedene!
Umulig uten prisagenter og sannsynlig et stilltiende prissamarbeid.
Norgesgruppen har bedre… pic.twitter.com/aOrhXqIF5B
Willfred Nordlund, leder i Næringskomiteén og stortingspolitiker for Senterpartiet, har uttalt at denne situasjonen illustrerer at kampen mellom dagligvarekjedene ikke handler om å være billigst, men om å oppnå høyest mulig profitt. Han understreker at det er markedsandeler og kundelojalitet som står i fokus, ikke lave priser for forbrukerne.
Kommunikasjonsdirektøren i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin, hevder på sin side at Kiwi har initiert priskutt som har startet sunne priskriger, men dette blir motbevist av observasjoner hvor priser justeres opp umiddelbart etter at en kjede har satt dem ned.
Politikere og forbrukerorganisasjoner krever nå ytterligere tiltak for å sikre sunn konkurranse og lave priser for forbrukerne. Forslag som å forby kjedene fra å selge egne merkevarer har blitt diskutert som et middel for å bryte opp kontrollen de store kjedene har over markedet.