Dette er et leserinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens meninger.
Av Mona Lisa Burley
Norge står på randen av en miljøkatastrofe få snakker om. Planene om 16 «grønne» ammoniakkfabrikker, med tilhørende skipstrafikk inn og ut av fjordene og langs kysten, truer med å forvandle landet vårt til en tikkende giftbombe. Dette er ikke «grønn» innovasjon – det er statlig organisert og finansiert miljøkriminalitet som setter liv, helse og natur i fare.
Ammoniakk er ekstremt giftig og etsende. Innenfor en radius på flere hundre meter vil ammoniakkgassen drepe alt liv, både mennesker og dyr. De som oppholder seg litt lengre vekke, vil bli påført livstruende og livsvarige skader.
Ammoniakk etser slimhinner og fører til blindhet, lunger som sveller og kvelning innen få minutter der konsentrasjonen er stor nok.
Som SG Safety påpeker: «Ammoniakk er en base som virker etsende på slimhinnene» og kan gi «risiko for kvelning» ved eksponering. Ammoniakkgassen er tyngre enn luft og har enormt spredningspotensiale. En ulykke i Litauen viste at ammoniakkgass spredte seg helt til Sør-Finland, hvor folk meldte om svie i øynene.
Disse «grønne» fabrikkene, som NRK omtaler som Europas første i sitt slag, er et eksperiment uten sidestykke. Hver fabrikk skal produsere 100 000 tonn ammoniakk årlig – tusenvis av ganger mer enn små kjølelagre vi kjenner fra før. Likevel hevder utbyggere og politikere at sikkerheten er «på topp».
Les også på Uten Filter: Ammoniakkfabrikk sluker strøm tilsvarende fire Alta-kraftverk.
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) påstår at det går «millioner av år» mellom hver ulykke. Da regner de ikke med menneskelig svikt, sabotasje eller krig, eller skipskatastrofer. Én feil – ved fabrikk, lasting, transport eller et forlis – og vi har en katastrofe som kan sammenlignes med Tsjernobyl.
Ocean Hyway Cluster skryter av infrastrukturen, men nevner ikke risikoen ved grunnstøting eller kollisjoner som kan utslette marint liv i mils omkrets og sende gift mot land. Hvert år skjer mer enn tjue skipsulykker på verdensbasis, og det kan også lett skje i vårt land.
Skipsredere er luta lei: – Myndighetene har ikke nok maritim kunnskap. De er oppgitt over myndighetenes kjærlighet for støtte til ammoniakk, -og hydrogendrivstoff. -Jeg er litt «fed up» av satsingen på umoden teknologi, sier Lars Conradi Andersen hos Rem offshore.
Sauda er ett eksempel på en liten bygd omringet av fjell, med kun én vei ut vinterstid, som til tider er stengt av ras eller vær. Her planlegges en gigantisk ammoniakkfabrikk, uten evakueringsmuligheter. Hvis gassen lekker, vil den legge seg som en dødelig tåke i dalen.
I Risavika i Stavangerregionen planlegges det ammoniakk depot for supplybåter. Går alarmen der så vil befolkningen ha 7-8 minutter på å evakuere, altså ingen reell evakueringsmulighet.
Og det stopper ikke der. Ammoniakk bidrar til klimagassutslipp langt verre enn CO2. Cicero advarer: «Bruk av ammoniakk fører til utslipp av lystgass (N2O), en klimagass 300 ganger kraftigere enn CO2», som også ødelegger ozonlaget. Forskningsleder Anders Valland i SINTEF sier til Finansavisen: «Ammoniakk er et guffent stoff som er farlig for mennesker og vannbårne organismer.» Likevel presses dette gjennom som «fremtidens drivstoff». En MIT-studie anslår at ammoniakk som skipsdrivstoff kan føre til over 600 000 ekstra dødsfall årlig på grunn av luftforurensning. Er dette «grønt»?
Energibehovet er også absurd. Én fabrikk krever kraft tilsvarende fire Altakraftverk – kun for å forsyne syv skip. Resultatet? Flere vindmøller, mer naturødeleggelse og fugledød. Samtidig vil lekkasjer forgifte drikkevann og elver. Dette er ikke bærekraft – det er galskap.
Media tier, og utenlandske utbyggere får milliarder i subsidier for å selge oss denne giftige løgnen. Lokalbefolkningen i bygder som Sauda kjemper forgjeves mot politikere som tviholder på «grønn» fasade. Vi må si et rungende nei til ammoniakkfabrikker i Norge – før det er for sent. Dette handler om liv, helse og et levelig miljø. Ammoniakk er verre enn vindmøller og batterifabrikker til sammen. La oss stoppe denne miljøkriminaliteten nå.