En amoniakkfabrikk krever uanstendig mye strøm. Illustrasjonsbilde: Pixabay
En amoniakkfabrikk krever uanstendig mye strøm. Illustrasjonsbilde: Pixabay

Ammoniakkfabrikk sluker strøm tilsvarende fire Alta-kraftverk

Det offentliges vilje til å bruke penger på såkalte klimatiltak er grenseløs.

NRK melder at at et australsk selskap planlegger å bygge en gigantisk ammoniakkfabrikk på Holmaneset i Bremanger kommune, Sogn og Fjordane.

Fabrikken, som har som mål å produsere 225.000 tonn ammoniakk årlig, vil kunne erstatte fossilt drivstoff i maritim industri, men kommer med store utfordringer – ikke minst hva gjelder energiforbruk.

Fabrikken vil ha et kraftbehov på 2,628 TWh per år, noe som tilsvarer nesten fire ganger den årlige produksjonen fra Alta-kraftverket. Ifølge Sintef-forsker Anders Valland er det ikke en særlig effektiv måte å bruke energi på, ettersom det går tapt nesten halvparten av energien i produksjonsprosessen.

Les mer: Norsk firma hugger naturskog og selger flis for å gjøre København klimavennlig.

Fortescue Metals Group, det australske industrikonsernet bak prosjektet, mener imidlertid at dette er en effektiv måte å utnytte norsk fornybar energi på.

Ammoniakk, som kan lages på fornybar vis, har potensialet til å erstatte tungolje som drivstoff i skipsfarten. Ifølge Fortescue kan ammoniakk bidra til å redusere CO₂-utslippene med omtrent 1 prosent av Norges totale utslipp, dersom produksjonen går etter planen.

Likevel, mange nordmenn er i økende grad er skeptisk til effekten av å redusere CO₂-utslippen.

Thor Magnus Rovik, leder for Fortescue i Norge, ser stort potensial i prosjektet:
– Vi kan bygge en norsk verdikjede for å erstatte fossilt drivstoff i den maritime industrien, og skape en ny industri med høy verdi, sier han til NRK, som også stiller spørsmål på LinkedIn om hvem som skal ta regningen for det grønne skiftet.

Les mer: NVE gir grønt lys til kraftledninger for Melkøya-elektrifisering.

Kraftig energibruk – og risiko

Prosjektet er preget av flere utfordringer, både økonomiske og miljømessige. For det første krever produksjonen av ammoniakk store mengder energi, noe som skaper bekymring blant lokale innbyggere. Forbruket av strøm vil være så stort at det vil kunne påvirke tilgjengeligheten for andre næringer i regionen.

Ammoniakkproduksjon er også svært kostbar. Ifølge Sintef-forskeren Valland, er prisen på grønn ammoniakk mange ganger høyere enn fossilt drivstoff, noe som gjør det usikkert om prosjektet vil bli økonomisk bærekraftig. I tillegg er ammoniakk et giftig stoff som kan være farlig for både mennesker, dyr og sjøliv, dersom det lekker ut.

På LinkedIn skriver Valland at hastverk er lastverk, og han mener politikk som ønsker å styre teknologi også er lastverk.

Støtte fra EU og politisk usikkerhet

Fortescue har fått betydelig støtte fra EU, som har bevilget 204 millioner euro til prosjektet. Samtidig er det usikkerhet om hvorvidt prosjektet vil lykkes, ettersom de første prosjektene innen grønn skipsfart i Norge har møtt store utfordringer.

Magnus Eide, leder for Grønt skipsfartsprogram, påpeker at det er vanskelig å få gjennomført prosjektene, selv med statlige støtteordninger. Den norske staten har delt ut milliardbeløp til utvikling av grønn skipsfart, men flere prosjekter står i fare for å bli kansellert.

Mange av Uten Filters lesere husker også at den grønne svindelen også var et tema i tredje og siste sesong av Exit.

Fakta om prosjektet:

  • Målproduksjon: 225.000 tonn ammoniakk per år
  • Energiforbruk: 2,628 TWh per år (tilsvarer nesten 4 Alta-kraftverk)
  • Støtte fra EU: 204 millioner euro
  • Pris på grønn ammoniakk: 1000 dollar per tonn (4,2 ganger dyrere enn dagens tungolje)
  • Planlagt byggestart: 2025, med produksjon fra 2027

Loading

Siste fra Blog