Den 20. november ble det bekreftet at to undersjøiske kabler som transporterer internettdata dypt i Østersjøen, ble kuttet.
Den ene kabelen, som går mellom Gotland i Sverige og Šventoji i Litauen, ble skadet den 17. november, og eies av det svenske selskapet Arelion.
Den andre kabelen, som tilhører det finske selskapet Cinia, ble skadet tidlig om morgenen den 18. november. Kabelen mellom Finland og Tyskland er ca. 730 kilometer lang.
Regjeringene i Finland, Sverige, Tyskland og Litauen har alle iverksatt etterforskning av sabotasjen i Østersjøen. Hendelsen vekker bekymring for russisk «hybridkrigføring» rettet mot global kommunikasjons-infrastruktur.
I mellomtiden er det kinesiskflaggede lasteskipet «Yi Peng 3» identifisert som hovedmistenkt for å ha kuttet kablene. Skipet seilte rett over kablene da de ble kuttet kl. 08:00 GMT, den 17. november og kl. 02:00 GMT den 18. november.
Ifølge data fra Vessel Finder, seilte Yi Peng 3 «fra den avsidesliggende nordvest-russiske havnen Ust-Luga den 15. november, med planlagt ankomst til egyptiske Port Said den 3. desember». Skipets kaptein er russeren Alexander Stechentsev, og han hevder at han ikke var blant mannskapet da kablene ble kuttet.
I tillegg rapporteres det at Russland har sendt korvetten Mercury inn i Kattegatstredet mellom Danmark og Sverige for å overvåke situasjonen med Yi Peng 3.
Den 24. november publiserte danske DR et bilde som viser at ankerpinnene på babord side av Yi Peng 3s anker er tydelig vridd i spissene, noe som «tyder på at den ene siden av ankeret har satt seg fast i noe nede på bunnen eller i noen steiner».
— Den pågående etterforskningen, med fokus på det kinesiske skipet og det ødelagte ankeret, med russisk innblanding, bekrefter igjen den hemmeligstemplede etterretningen fra våre eksklusive kilder rundt Xi Jinping i 2022. Vi avslørte det via Lude Media på YouTube den 5. oktober 2022, en dag etter at den norske sjøkabelen mellom Henningsvær og Svolvær ble ødelagt.
La oss raskt gå gjennom de viktigste punktene i etterretningen:
> PLAs ekspert, Zhang Rumin (张汝民), fra Kinas Østersjø flåte — har utviklet en type intelligent anker som kan lokalisere undervannskabler og bestemme deres retning. Etter at skipet har oppdaget dem, kan det «sivile» fartøyet (f.eks. en fiskebåt eller et lasteskip) posisjonere seg og slippe anker for å dra og kutte kablene. Denne tilnærmingen har fordeler som overgår mulighetene dykkere, undervannsroboter eller CCPs undervannsfarkoster har til å sabotere undersjøiske kabler.
> Ifølge Xis hemmelige planer, vil CCP bruke denne metoden til også å blokkere Taiwan til sjøs, i tillegg til å bruke krigsskip, roll-on/roll-off-skip og fiskebåter. Utplasseringen av smarte torpedoer og atomubåter er også avgjørende i operasjonene.
> CCP har eksportert denne anker-teknologien til Russland i bytte mot russiske isbrytermotorer, så begge land besitter nå teknologi til å kutte undersjøiske kabler. Det som fremheves spesielt, er at det ikke er krigsskip eller ubåter som står i sentrum for for trusselen, men at man må passe seg for sivile fartøyer fra Kina og Russland på viktige steder.
Yi Peng 3 eies for øvrig av det kinesiske selskapet Yipeng Shipping Co. Ltd. i Ningbo, som også er hovedkvarteret til Østsjøflåten i Kina.
Når det gjelder den avrevne norske sjøkabelen i oktober 2022, har CCP skrytt av at aksjonen får det til å se ut som om problemet ble forårsaket av undervannsstrømmer. De har også lansert en mediekampanje for å skremme Vesten med at den stille undervannskrigen er i gang, men Vesten er maktesløs i å motvirke den. I sin propaganda truer CCP dessuten med å ta i bruk tilsvarende taktikker for å forstyrre satellittkommunikasjonen i Vesten, og dermed sette den globale finansordenen i fare, samt sabotere kommunikasjonskanalene mellom det amerikanske militæret og dets globale nettverk av militærbaser. (http://hanfeng1918.com/baijia/54624.html)
Det er ikke første gang CCPs skip har forårsaket et alvorlig kabelbrudd i Østersjøen. Den 8. oktober 2023 ble den undersjøiske naturgass-rørledningen, og kommunikasjonskablene som forbinder Finland og Estland, skadet — noe som førte til et avbrudd i naturgassforsyningen.
Senere fant det finske nasjonale etterforskningsbyrået et anker fra stedet der hendelsen skjedde. Jernankeret lå bare noen få meter fra skadestedet på rørledningen, og merkene på ankeret tydet på at det hadde kommet i kontakt med naturgassrørledningen.
Videre er det et slepespor på havbunnen som er mellom 1,5 og 4 meter bredt, og som fører til det skadede punktet på rørledningen.
Til slutt ble «NewNew Polar Bear», et Hong Kong-flagget lasteskip eid av et kinesisk firma, identifisert som hovedmistenkt.
I august 2024 erkjente kinesiske myndigheter at skader fra ankeret på NewNew Polar Bear forårsaket bruddet på Balticconnector-rørledningen. Som vanlig insisterer CCP på at det var et uhell, og ikke en bevisst sabotasjehandling.
Når det gjelder de siste sabotasjene, oppfordrer Sverige Yi Peng 3 til å returnere til svensk farvann for å bidra til en etterforskning. Kina hevder at de «opprettholder god kommunikasjon med relevante parter om hendelsen gjennom diplomatiske kanaler».
I likhet med etterforskningen av Covid-19, vil det være umulig å avdekke de «perfekte forbrytelsene» utført av CCP uten en fullstendig forståelse av CCP ubegrensede krigsstrategi og innsamling av etterretning.