Dette er et leserinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Av: Glenn Bergstø, Menneskerettsforkjemper
Funnene er ikke positive. Det kommer frem løgner og misinformasjon fra myndighetene, inkompetanse, juksing, dårlig vitenskap, hemmelighold, obstruksjon, korrupsjon og ikke minst skadelige/dødelige tiltak og råd.
Etterforskningen bestod av både åpne-dører høringer og høringer bak lukkede dører. De innhentet informasjon og dokumenter fra de forskjellige departementene og aktører ansvarlig for covid-19 responsen og tiltakene. De intervjuet de fremste forskere og medisinske eksperter. Og de tok vitnesbyrd og dokumentasjon fra varslere.
Om denne etterforskningen var så bra som den burde være er vanskelig å si. Men funnene er av stor betydning og vil påvirke fremtidige responser på nye pandemier. Funnene har også stor betydning for Norge siden vi fulgte de samme råd og brukte samme tiltak og restriksjoner.
Veldig mye av etterforskningen var i full offentlighet. I motsetning til i Norge hvor det meste er hemmeligholdt. Om det vil komme konsekvenser for aktørene er uvisst. Det går rykter om at Biden vil benåde flere av dem.
Komitéen bestod av 9 republikanske (R) representanter og 7 demokratiske (D) representanter. Den ble ledet av Brad Wenstrup (R) og Raul Ruiz (D). Komitéen er en underkomité av USAs Representantenes hus-komité for tilsyn og ansvarlighet.
Sluttrapporten er på over 500 sider og fått det klingende navnet:
Granskning av responsen til COVID-19 pandemien: Lekser lært og veien videre.
Komitéen legger frem en oppsummering av sluttrapporten, hvor de fremhever hva de selv mener er de viktigste funn. For en fullstendig forståelse av rapporten anbefaler jeg å lese hele rapporten.
Men jeg vil her fremlegge deler av oppsummeringen. Som viser hvor vanvittig uvitenskapelig og dårlig responsen var i USA, og i Norge.
Oppsummering av sluttrapporten:
COVID-19-Opprinnelse
Covid-19 dukket mest sannsynlig opp fra et laboratorium i Wuhan, Kina.
De sterkeste argumentene for “lab-lekkasje”-teorien inkluderer:
1. Viruset har en biologisk egenskap som ikke finnes i naturen.
2. Data viser at alle tilfeller av COVID-19 stammer fra en enkelt introduksjon til mennesker. Dette er i strid med tidligere pandemier hvor det var flere spillover-hendelser.
3. Wuhan er hjemmet til Kinas fremste SARS-forskningslaboratorium, som har en historie med å drive forskning med utilstrekkelig biosikkerhet.
4. Wuhan Institute of Virology (WIV) forskere ble syke av et COVID-lignende virus høsten 2019, måneder før COVID-19 ble oppdaget på det våte markedet (Et marked med levende dyr fra hele verden).
5. Hvis det var bevis på en naturlig opprinnelse, ville vitenskapen allerede ha kunnet bekreftet dette.
6. Publikasjonen «The Proximal Origin of SARS-CoV-2» – som ble brukt gjentatte ganger av offentlige helsemyndigheter og media, for å diskreditere laboratorielekkasje teorien – ble brukt av Dr. Fauci til å presse frem den foretrukne fortellingen om at COVID-19 oppsto i naturen.
7. Laboratorierelatert hendelse som involverer «gain of function» forskning er mest sannsynlig opprinnelsen til COVID-19. Gjeldende myndighets-mekanismer for å overvåke denne farlige «funksjonsøknings-mutasjons-forskningen» er ufullstendige, alvorlig kronglete og mangler global anvendelighet.
8. EcoHealth – under ledelse av Dr. Peter Daszak – brukte amerikanske skattebetalers dollar for å tilrettelegge for forskning på «gain of function» i Wuhan, Kina. Etter at komitéen ga ut bevis på at EcoHealth bryter vilkårene for National Institutes of Health (NIH)-bevilgningen, startet det amerikanske departementet for helse og menneskelige tjenester (HHS) offisielle sperrings-prosedyrer og suspenderte all finansiering til EcoHealth.
(Nye bevis viser også at justisdepartementet (DOJ) har åpnet en undersøkelse av EcoHealths aktiviteter i pandemi tiden.)
9. NIHs prosedyrer for finansiering og tilsyn med potensielt farlig forskning er mangelfulle, upålitelige og utgjør en alvorlig trussel mot både folkehelsen og nasjonal sikkerhet. Videre fremmet NIH et miljø som fremmet unndragelse av føderale journalføringslover — sett gjennom handlingene til Dr. David Morens og “FOIA Lady” Marge Moore.
COVID-19 Føderale reguleringer og restriksjoner
1. WHOs svar på covid-19-pandemien var en total fiasko, fordi den bøyde seg etter press fra det kinesiske kommunistpartiet og plasserte Kinas politiske interesser foran sine internasjonale oppgaver. Videre kan WHOs nyeste innsats, «Pandemic Treaty», for å løse problemene som forverres av COVID-19-pandemien, skade USA.
2. «6 fot fra hverandre» anbefalingen om sosial distansering — som stengte skoler og småbedrifter over hele landet — var ikke basert på vitenskap. Under lukkede dørs vitnesbyrd vitnet Dr. Fauci om at veiledningen «på en måte bare dukket opp».
3. Det var ingen avgjørende bevis for at munnbind effektivt beskyttet amerikanere mot COVID-19. Offentlige helsemyndigheter var uklare og vinglete rundt effekten av munnbind uten å gi amerikanere vitenskapelige data — noe som forårsaket en massiv økning i offentlig mistillit.
4. Langvarige nedstengninger forårsaket umåtelig skade på, ikke bare den amerikanske økonomien, men også på den mentale og fysiske helsen til amerikanere, med en spesielt negativ effekt på yngre borgere. I stedet for å prioritere beskyttelsen av de mest sårbare i befolkningen, tvang føderale og statlige myndigheters politikk millioner av amerikanere til å gi avkall på viktige elementer i et sunt og økonomisk godt liv.
5. Tidligere New York-guvernør Andrew Cuomos ordre 25. mars – som tvang sykehjem til å ta imot COVID-19-positive pasienter – var medisinsk feilbehandling. Bevis viser at Mr. Cuomo og hans administrasjon jobbet for å dekke over de tragiske ettervirkningene av deres politiske beslutninger i et tilsynelatende forsøk på å beskytte seg selv fra ansvarlighet.
(Bevis tyder på at Mr. Cuomo bevisst og med vilje, kom med falske uttalelser til den utvalgte underkomiteen ved en rekke anledninger, om materielle aspekter ved New Yorks COVID-19 sykehjemskatastrofe — og den påfølgende dekningen. Den utvalgte underkomiteen henviste Cuomo til DOJ for straffeforfølgelse.)
6. President Trumps raskt implementerte reiserestriksjoner reddet liv. Under Dr. Faucis transkriberte intervju, var han utvetydig enig i alle reiserestriksjoner utstedt av Trump-administrasjonen. Dette vitnesbyrdet strider mot den offentlige fortellingen om at Trump-administrasjonens reiserestriksjoner var fremmedfiendtlige.
7. Offentlige helsemyndigheter sprer ofte feilinformasjon gjennom motstridende meldinger og mangel på åpenhet. I de mest ekstreme eksemplene på gjennomgripende feilinformasjons-kampanjer, ble off-label medisinbruk (deriblant Ivermectin og Hydroxychloroquine), og laboratorielekkasjeteorien — urettmessig demonisert av den føderale regjeringen.
(off-label: bruk av medisinske legemidler på en måte som ikke er offisielt godkjent, eller til et annet formål enn det legemidlene opprinnelig var ment for)
(Biden-administrasjonen brukte til og med udemokratiske og sannsynligvis grunnlovsstridige metoder — inkludert å presse sosiale medieselskaper til å sensurere visst COVID-19-innhold, for å bekjempe det den anså som feilinformasjon.)
COVID -19 vaksiner
1. Påtroppende president Trumps Operation Warp Speed – som oppmuntret til den raske utviklingen og godkjenningen av COVID-19-vaksinen – var svært vellykket og bidro til å redde millioner av liv.
2. I motsetning til det som ble lovet, stoppet ikke COVID-19-vaksinen spredningen eller overføringen av viruset.
3. FDA hastet med godkjenning av COVID-19 vaksinen for å møte Biden-administrasjonens vilkårlige mandat-tidslinje. To ledende FDA-forskere advarte sine kolleger om farene ved å fremskynde godkjenningsprosessen for vaksiner og sannsynligheten for uønskede hendelser. De ble ignorert, og dager senere ga Biden-administrasjonen mandat til vaksinen.
4. Vaksine-mandater ble ikke støttet av vitenskapen, og forårsaket mer skade enn nytte. Biden-administrasjonen tvang friske amerikanere til å overholde COVID-19 vaksine-mandater som trampet ned individuelle friheter, skadet militær beredskap og ignorerte medisinsk frihet til å tvinge en ny vaksine på millioner av amerikanere, uten tilstrekkelige bevis for å støtte deres politiske beslutninger.
5. Offentlige helsemyndigheter engasjerte seg i en koordinert innsats for å ignorere naturlig immunitet — som er oppnådd gjennom tidligere COVID-19 infeksjon — da de utviklet vaksine-veiledning og mandater.
6. Vaksineskade-rapporteringssystemer skapte forvirring, klarte ikke å informere den amerikanske offentligheten om vaksineskader og svekket offentlig tillit til vaksinesikkerhet under COVID-19 pandemien.
7. Regjeringen mislykkes i å effektivt, rettferdig og transparent avgjøre krav for de som ble skadet av COVID-19 vaksinen.
COVID-19 OG ØKONOMI
1. Føderale og statlige myndigheter innførte obligatoriske nedstengninger, som var den primære årsaken til midlertidige og permanente virksomhets-stenginger. Mer enn 160.000 virksomheter stengte på grunn av pandemien — med 60% av disse stengningene klassifisert som permanente. For virksomhetene som ble igjen eller som gjenåpnet, forverret mangelen på mangfold i forsynings-kjeden utfordringene i pandemien og forsterket eksisterende forskjeller.
2. Amerikas helsevesen ble alvorlig skadet av COVID-19 pandemien. Pasientene opplevde redusert pleie-kvalitet, lengre ventetider, kortere legebesøk og manglende diagnoser.
3. Arbeidsledigheten steg til nivåer som ikke er sett siden den store depresjonen. Altfor brede tiltak — inkludert den nå avviste “6 fot fra hverandre”-veiledningen — påvirket sektorer med lavtlønnstakere uforholdsmessig.
4. Federal Reserves aggressive, tidlige og enestående respons på COVID-19 pandemien, forårsaket en alvorlig økonomisk nedgang. Denne fortsatte tilnærmingen bidro også til svimlende inflasjon.
COVID-19 skoler
1. «Vitenskapen» rettferdiggjorde aldri forlengede skole-stengninger. Det var usannsynlig at barn ville bidra til spredning av COVID-19, eller lide av alvorlig sykdom eller dødelighet. I stedet, som et resultat av skolestengninger, opplevde barn historisk læringstap, høyere forekomst av psykiske plager og redusert fysisk velvære.
2. Biden-administrasjonens CDC, brøt presedens, og ga en politisk lærerorganisasjon tilgang til veiledningen for den vitenskapelige gjenåpning av skolen. Tidligere CDC-direktør Rochelle Walensky ba American Federation of Teachers (AFT) om å gi spesifikt språk for veiledningen og gikk til og med så langt som å godta en rekke redigeringer gjort av AFT.
3. Skoler forble stengt lenger enn nødvendig på grunn av AFTs politiske innblanding i CDCs veiledning for gjenåpning av skoler. AFT er en politisk fagforening, ikke en vitenskapelig organisasjon, som tok til orde for tiltak som forlenget skolestengninger — inkludert en automatisk stengnings-utløser.
(Vitnesbyrd avslørte at AFT-president Weingarten hadde en direkte telefonlinje for å kontakte tidligere CDC-direktør Walensky.)
4. Standardiserte testresultater viser at barn mistet flere tiår med akademisk fremgang som følge av stengning. Bekymringene for psykisk og fysisk helse skjøt også i været – med selvmordsforsøk fra 12-17 år gamle jenter som steg me 51 %.
COVID-19 hindring
1. Biden-administrasjonens HHS engasjerte seg i en flerårig kampanje med forsinkelser, forvirring og manglende reaksjonsevne, i et forsøk på å hindre komitéens etterforskning — og skjule bevis som kan inkriminere eller sjenere høytstående offentlige helse-tjenestemenn. Det ser ut til at HHS, til og med — med vilje, under-bemannet avdelingen sin som svarer på lovgivende tilsynsforespørsler.
2. EcoHealth-president Dr. Peter Daszak hindret komitéens undersøkelse ved bl.a. å instruere sine ansatte om å redusere omfanget og tempoet på opplysninger, og ved å forandre dokumenter før de ble frigitt til offentligheten. Videre ga Dr. Daszak falske uttalelser til kongressen.
3. Dr. Faucis seniorrådgiver, Dr. David Morens, hindret bevisst komitéens etterforskning, løy sannsynligvis for kongressen ved flere anledninger, slettet ulovlige føderale COVID-19 poster og delte ikke-offentlig informasjon om NIH-bevilgningsprosesser med EcoHealth-president Dr. Peter Daszak.
4. New Yorks eksekutivkammer, ledet av guvernør Kathy Hochul, redigerte dokumenter, tilbød en rekke illegitime privilegiekrav og holdt tilbake tusenvis av dokumenter uten tilsynelatende juridisk grunnlag, for å hindre komitéens etterforskning av tidligere guvernør Cuomos feil i pandemi-tiden.
Konklusjon
Det kreves gjerne flere gjennomlesinger før det går opp for oss hva denne rapporten sier og antyder. Det er forståelig at media nekter å dekke denne saken. Det er forståelig at politikere og helsemyndigheter ikke har en kommentar. Denne rapporten avslører deres løgner og korrupsjon.
Jeg er faktisk overrasket over hvor hardt de kritiserer sine egne folk og departementer. Den rapporten er ikke bra for hverken USA eller Norge. Og det ser foreløpig ut som at denne saken vil bli dekket over, ignorert og begravd.
Det er kritikkverdig når alle disse kommisjoner og komitéer, i forskjellige land, skaper et inntrykk av at dette er informasjon vi kun kan se nå i ettertid. Men slik er det ikke.
Vi var mange som advarte og forutså dette. Det var titusenvis av leger og forskere, og det var enda flere vanlige mennesker som var kritiske.
Vi ble sensurert og uthengt. Vi mistet familie og venner. Våre kontoer på sosial media ble stengt og nesten ingen aviser ville trykke våre artikler eller meninger. Avisene publiserte menings innlegg som oppfordret til vold mot uvaksinerte, som at uvaksinerte holdt Norge som gissel.
Avisene og tv-kanalene løy døgnet rundt og produserte den største fryktpropaganda i moderne historie.
COVID-19 var en oppvekker for mange i Norge. Som er det mest positive med hele greia.
Jeg mistet mange venner, men jeg fikk også mange nye. Min lidenskap for menneskerettigheter fikk ny motivasjon og oppblomstring. Jeg ble betydelig mer kunnskapsrik innen medisinsk historie.
Etter å ha lest og studert hundrevis av studier og bøker, og tusenvis av artikler, er jeg sikker på at vi ikke kan bare glemme og tilgi.
Covid situasjonen trenger et oppgjør.
Og spesielt medias rolle i covid-19 burde få konkrete og avgjørende konsekvenser.