Călin Georgescu vant den første runden av det rumenske presidentvalget, men valget ble annullert etter uklare påstander om innblanding fra Russland.
Călin Georgescu vant den første runden av det rumenske presidentvalget, men valget ble annullert etter uklare påstander om innblanding fra Russland.

Rapport knytter rumenske liberale til TikTok-kampanje som støttet pro-russisk kandidat

Høylydte anklager om at Russland kapret presidentvalget i Romania, men kampanjen var betalt at et regjerende sentrum-høyre-parti.

Overskriften på denne artikkelen er tatt fra Politico.eu.

Det sentrum-høyre rumenske Nasjonalliberale Partiet (Partidul Național Liberal, PNL), som i en norsk sammenheng kanskje kan sammenlignes med Høyre, betalte for en kampanje på TikTok som endte opp med å favorisere den uavhengige nasjonalkonservative kandidaten Călin Georgescu.

(I kjent stil stempler Wikipedia den nasjonalkonservative politikeren Georgescu som «ytre høyre».)

Politico siterer en rapport fra det gravende mediet snoop.ro, med automatisk oversettelse til norsk.

Selv om Georgescu var godt kjent i det rumenske offentlige ordskiftet, var historiefortellingen at han ble «katapultert fra ukjenthet til ledelse» i første runde av det rumenske presidentvalget 24. november.

Landets øverste konstitusjonelle domstol endte imidlertid opp med å annullere valget på grunn av en TikTok-kampanje som kraftig promoterte Georgescu som hovedstrømsmediene stemplet som pro-russisk. Kampanjen kan ha påvirket valgresultatet, liknende påvirkningsoperasjoner som pro-NATO medier og påvirkere påstår at Kreml har kjørt i Ukraina og Moldova.

Ifølge rapporten fra snoop.ro fant det rumenske skattevesenet at de liberale hadde betalt for en kampanje på TikTok gjennom influensere og ved å promotere en emneknagg som til slutt ble kapret til fordel for Georgescu. De liberale er en juniorpartner i den avtroppende regjeringen, og deres kandidat, Nicolae Ciucă, endte på femteplass i den annullerte første runden.

Politico skriver at det Nasjonalliberale Partiet betalte et eksternt firma, Kensington Communication, for å gjennomføre kampanjen på sosiale medier. I en uttalelse skrev Kensington Communication:

«Hvis kampanjen har blitt kopiert eller kapret til fordel for en eller annen kandidat, ber vi de kompetente organene om å undersøke og ta nødvendige juridiske tiltak.» Selskapet sa også at manuskriptet de hadde sendt til influensere for kampanjen hadde blitt endret.

Det er kanskje litt flaut at det er de etablerte partiene som har drevet valgmanipulasjon av presidentvalget i Romania, uten at det har blitt vist beviser for russisk påvirkning?

Alex Christoforou fra The Duran har også kommentert saken i sin videokommentar NOT RUSSIA, Romania TikTok election chaos:

Loading

Siste fra Blog