Gruppeleder for Pensjonistpartiet i Trøndelag fylkesting og kommunestyrerepresentant i Trondheim, Svein Otto Nilsen, er opprørt over at Øyrekka folkehøgskole på Mausund legges ned. FOTO: Privat.
Gruppeleder for Pensjonistpartiet i Trøndelag fylkesting og kommunestyrerepresentant i Trondheim, Svein Otto Nilsen, er opprørt over at Øyrekka folkehøgskole på Mausund legges ned. FOTO: Privat.

Hvordan kan man legge ned den flotte Øyrekka folkehøgskole?

Leser i Hitra-Frøya at Øyrekka folkehøgskole legges ned bl.a. pga. dårlig elevtall.

Av: Svein Otto Nilsen. Gruppeleder for Pensjonistpartiet i Trøndelag fylkesting
og kommunestyrerepresentant i Trondheim

Leser i Hitra-Frøya at Øyrekka folkehøgskole legges ned bl.a. pga. dårlig elevtall. I så fall må man slutte å snakke om utenforskap når et slikt unikt tilbud forsvinner. Dette er ingen kritikk av Frøya kommune som kjøpte plasser i kommende skoleår.

Pensjonistpartiet i Trøndelag håper at det fremdeles finnes en mulighet til å redde skoletilbudet.

Trondheim formannskap besøkte i mai Mausundvær på Frøya og fikk god informasjon om Øyrekka folkehøgskole og de positive resultatene skolen gir. I tillegg til formannskapet i Trondheim var Nærøysund, Hitra og Frøya formannskap til stede.

Øyrekka er landets mest spesielle folkehøgskole og drives i en gedigen husbåt. Skolen er frilynt og ligger på Mausund i Frøya kommune, et av de mest aktive fiskeværene mellom Lofoten og Vestlandet. Frøya er preget av innovasjon, teknologiutvikling, internasjonalisering og svært høyt aktivitetsnivå. Til tross for dette sliter man med nedgang i elevtallet på folkehøgskolen.

Folkehøgskolen tok imot første elever august 2022. De bruker hele Øyrekka i undervisningen, fra det fraflyttede fiskeværet Sauøya hvor elevene kan flytte rett inn i et intakt lokalsamfunn – til kunstnerøya Sula, som de siste årene har blitt et attraktivt tilholdssted for kunstnere og kulturarbeidere fra inn- og utland.

På Øyrekka folkehøgskole får man som elev og øyboer en realistisk innføring i dagens kystliv Dette gir et innblikk i hvor stor betydning livet i havet og det maritime samspillet har hatt for utviklingen av det norske samfunnet. Det er kysten vi har levd av i over tusen år, og det er kysten vi skal leve av i fremtiden.

Folkehøgskolen er en utendørsskole. Mye av undervisning og fellesskap vil foregå ute i all slags vær.  Man må i båt for å komme til og fra, og må i båt når man skal utforske miljøet. Dette gir en helt annen rytme og puls enn de fleste mennesker i dag er vant til. Som øyboer blir du kjent med naturkreftene som gjennom tusenvis av år har formet landet og de som bor der. 

Frøya kommune kjøpte plasser på denne folkehøgskolen og oppfordret også Trondheim kommune til å vurdere dette.

Jeg spurte 30. mai 2024 i bystyret om ordføreren i Trondheim ville ta initiativ til å kjøpe plasser på Øyrekka folkehøgskole?

Svaret var svært skuffende:

Trondheim vil som kommune på generelt grunnlag ikke ta initiativ til kjøp av enkeltplasser ved private folkehøgskoler. Å kjøpe plasser vil i praksis være et kommunalt tilskudd til driften, med mindre kommunen har en ordning for å gi disse plassene som del av et tilbud til innbyggere gjennom de kommunale tjenestene.

Å kjøpe dette gjennom de kommunale tjenestene vil i så fall kreve en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle om at et kjøp av en slik tjeneste er et hensiktsmessig tiltak.

Et offentlig kjøp av plasser, i alle fall når det ikke kan knyttes til lokale interesser, kan dessuten til en viss grad sies å være konkurransevridende, ettersom alle folkehøgskoler er avhengige av å rekruttere elever gjennom å ha et tilstrekkelig attraktivt tilbud.

Det er svært mye utenforskap i Trondheim og jeg er sikker på at svært mange ungdommer ville ha et godt utbytte av skoleår på Øyrekka folkehøgskole.

Siste ord kan ikke være sagt.
Oppfordrer også lakseindustrien i området samt annet næringsliv til å komme på banen for å redde dette unike skoletilbudet.

Loading

Siste fra Blog

Denne websiden bruker informasjonskapsler til funksjonalitet. Ved å gå videre aksepterer du bruken av disse.